Cele projektu "Polska 10/10"
- zachęcenie młodych Polaków do pozostania w kraju i podejmowania samodzielnych działań, założenia działalności gospodarczej
- stworzenie strony internetowej - Poradnik Młodego Przedsiębiorcy, na której poza poradami dla przedsiębiorców jest prezentacja projektu oraz fanpage
- wymiana doświadczeń w zakresie planowania przyszłej pracy, zakładania firmy oraz kontakt z osobami zainteresowanymi projektem na fanpage’u
- pokazanie młodzieży, że pozostanie w Polsce daje znaczne możliwości rozwoju
- współpraca z władzami samorządowymi, przedsiębiorcą i działaczami społecznymi w zakresie aktywizowania Polaków na terenie kraju
- rozpowszechnienie idei nowoczesnego patriotyzmu
Opis projektu
Realizację projektu „Polska 10/10” rozpoczęłyśmy w styczniu 2019 roku w ramach ogólnopolskiej Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu. W XV Liceum Ogólnokształcącym
w Bydgoszczy to już tradycja.
Nawiązałyśmy współpracę z Młodzieżową Radą Miasta Bydgoszczy i otrzymałyśmy Honorowy Patronat oraz dofinansowanie. Podczas spotkania z Przewodniczącą Rady Miasta Bydgoszczy pozyskałyśmy informacje na temat oferty miasta skierowanej do młodych osób, które chcą realizować własne pomysły, założyć firmę.
Zakupiłyśmy koszulki z samodzielnie zaprojektowanym logo „Polska 10/10”.
Zorganizowałyśmy i przeprowadziłyśmy lokalną ankietę, dzięki której zdobyłyśmy informacje dotyczące wiedzy młodych ludzi na temat nowoczesnego patriotyzmu. W bydgoskich szkołach przeprowadziłyśmy warsztaty na temat możliwości realizowania planów na terenie kraju, założenia własnego biznesu. Nawiązałyśmy współpracę z lokalnym przedsiębiorcą, ażeby rozpowszechnić umiejętności związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej. W celu aktywizowania zawodowego Polaków przeprowadziłyśmy wywiady
z przedsiębiorcą, władzami samorządowymi oraz działaczami społecznymi.
Głównym produktem projektu jest strona internetowa Poradnik Młodego Przedsiębiorcy, na której poza poradami dla początkujących przedsiębiorców jest fanpage, dzięki któremu możliwy jest kontakt z osobami zainteresowanymi projektem oraz odbywa się wymiana doświadczeń w zakresie planowania przyszłej pracy, zakładania firmy.
Nagrałyśmy film będący podsumowaniem projektu „Polska 10/10”. Projekt promowany jest
w RADIU ESKA, w POLSKIM RADIU PIK, na YouTubie i Facebooku.
Ankieta
Ważnym etapem projektu było przeprowadzenie anonimowej ankiety wśród młodych osób. Odpowiedzi dowiodły, że postawa nowoczesnego patriotyzmu nie jest popularna.
CZY JESTEŚ PATRIOTĄ?
Najmłodsi z ankietowanych otwarcie przyznali, że są patriotami, nieliczni nie spostrzegli w sobie patrioty lub nie udzielili jednoznacznej odpowiedzi. Cieszyć może fakt, że we wszystkich badanych grupach ponad połowa w każdej uznała się za patriotę. Około 35 % uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponad 40% studentów zaznaczyło, że nie są patriotami.
CZY ZNASZ POJĘCIE ‘NOWOCZESNY PATRIOTYZM’?
( W ankiecie internetowej nie było tego pytania, dlatego nie ma studentów i części pozostałych szkół)
Pojęcie ‘nowoczesny patriotyzm’ okazało się niekoniecznie znane, szczególnie wśród najmłodszych. Nie słyszała o nim także większość uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
JAKI JEST NAJWIĘKSZY PRZEJAW PATRIOTYZMU W DZISIEJSZYCH CZASACH?
Śpiewanie hymnu na wydarzeniach sportowych, noszenie odzieży z narodowymi symbolami, założenie własnego przedsiębiorstwa czy aktywność na zajęciach pozaszkolnych?
W tym pytaniu zachodzi zależność: im starszy jest ankietowany, tym rzadziej postrzega śpiewanie hymnu na wydarzeniach sportowych, jako największy przejaw patriotyzmu. Wariant „Noszenie odzieży z narodowymi symbolami” wybrało najmniej osób.
CZY TAKIE PROSTE UCZYNKI, JAK POMOC W NOSZENIU ZAKUPÓW STARSZEJ OSOBIE, MOŻNA UZNAĆ ZA PATRIOTYZM?
Uczniowie szkół podstawowych, jako jedyni w większość odpowiedzieli ‘tak’, decydując o tym, że pomoc w noszeniu zakupów starszej osobie, to przejaw patriotyzmu. Reszta grup wiekowych stanowczo stwierdziła, że taki uczynek nie ma charakteru patriotycznego.
CZY MASZ ZAMIAR WYJECHAĆ Z KRAJU?
Najlepszy bilans w kwestii pozostania w kraju zanotowali najmłodsi ankietowani. Połowa z nich zadeklarowała, że ma zamiar pozostać w kraju. Inaczej wypadły w tym pytaniu pozostałe trzy grupy. Bardzo wielu ankietowanych zaznaczyło odpowiedź ‘nie wiem’, sugerując, że wahają się czy pozostać w kraju i szukają pozytywnych stron życia w Polsce.
JEŚLI TAK, TO CZY NADAL MOŻESZ BYĆ PATRIOTĄ?
W większości wszystkie grupy stwierdziły, że poza granicami kraju także można być patriotą.
CZY PODEJMUJESZ DZIAŁANIA POZASZKOLNE/ POZAUCZELNIANE?
Większość ankietowanych, poza studentami, podejmuje działania pozaszkolne. Uczniowie uczestniczą w zajęciach sportowych, kołach zainteresowań, kołach naukowych. Studenci najczęściej podejmują pracę w czasie nauki, stąd może wynikać taka różnica.
CZY PO UKOŃCZENIU 18. ROKU ŻYCIA MASZ ZAMIAR PÓJŚĆ NA WYBORY?/ JEŚLI MASZ 18 LAT, PÓJDZIESZ NA NAJBLIŻSZE WYBORY?
W tym pytaniu ankietowani wypadli dobrze, choć należy zaznaczyć, że widoczna część uczniów podstawówek i szkół ponadgimnazjalnych nie zamierza wybrać się na wybory. Wartość wyborów,
w kontekście satysfakcji obywateli z życia w kraju, najbardziej dostrzegają gimnazjaliści.
Kliknij na poniższy slajd, aby zobaczyć prezentację.
Warsztaty
W ramach projektu Polska 10/10 w bydgoskich szkołach przeprowadzamy warsztaty. W pierwszej kolejności odwiedziłyśmy XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego. Rozpoczęło się od krótkiej pogawędki o patriotyzmie i pytań o nowoczesny patriotyzm. Kolejnym punktem było wyświetlenie informacji o projekcie i wyjaśnienie jego celu. Następnie zaprezentowałyśmy ankiety dotyczące postawy patriotycznej wśród młodych, które wcześniej przeprowadziłyśmy w szkołach średnich, gimnazjalnych, podstawowych oraz wśród studentów. Później wyświetliłyśmy krótką prezentację o nas, o projekcie i naszej aktywności w mediach. Zaprosiłyśmy na stronę internetową projektu Poradnik Młodego Przedsiębiorcy oraz na fanpage’a. Zachęciłyśmy do pozostania w kraju, aktywności, podejmowania pracy na własny rachunek. Następnie przedstawiłyśmy wywiady z samorządowcami, przedsiębiorcami i działaczami społecznymi, którzy mogą być dla nas wzorem do naśladowania. Pokazałyśmy również przedpremierowy wywiad
z Damianem Świątkowskim, autorem inicjatyw w Szpitalu Pluszowego Misia. W trakcie pytałyśmy uczestników o wartości związane z patriotyzmem młodych osób. Na koniec zapytałyśmy, jak zmieniło się spojrzenie uczestników warsztatów na nowoczesny patriotyzm oraz poprosiłyśmy o udział
w anonimowej ankiecie na temat przydatności warsztatów.